100 år med Mazda

En fantastisk historie

Mazda fejrede den 30. januar sit 100 års jubilæum med en ceremoni i hovedkvarteret i Hiroshima. Ceremonien var startskuddet for et år med en lang række arrangementer, der skal føre tankerne tilbage til 100 år med de udfordringer og store tekniske fremskridt, der har været med til at skabe den udfordrerånd, der altid har kendetegnet Mazda.

Det hele begyndte i 1920 i Hiroshima, da Mazdas grundlægger, Jujiro Matsuda, overtog Toyo Cork Kogyo Co., Ltd, som fremstillede kork kommercielt. Han besluttede sig for at ændre foretagendets retning og begyndte at producere værktøj til maskiner og sidenhen også biler. I 1931 lancerede firmaet sit første motoriserede køretøj, Mazda Go, et trehjulet køretøj med lad, som i 1938 blev udstyret med en 4-trins manuel gearkasse. Allerede et par måneder efter atombombningen af Hiroshima genoptog Mazda-fabrikken produktionen.

Mazdas første personbil, Mazda R360, blev lanceret i 1960, og året efter indgik Mazda en aftale med bilproducenten NSU om licensproduktion af wankelmotoren. Mazdas første model med wankelmotor, Cosmo Sport, blev en teknisk og designmæssig milepæl for Mazda. Det lykkedes Mazdas ingeniører at gøre noget, som ingen troede var muligt, nemlig at producere og sælge wankelmotoren i stor skala.

Sammenlagt har Mazda solgt mere end to millioner biler med wankelmotor, og det lykkedes i 1991 at vinde Le Mans med en bil, Mazda 787B, med den specielle motorkonstruktion. Wankelmotoren med sin vibrationsfrie motorgang, karakteristiske lyd og lette konstruktion viste sig at være et fremragende udgangspunkt for at skabe biler med en stor dosis køreglæde.

Netop køreglæde blev hurtigt en central del af Mazdas biludvikling, og i 1989 kom den ultimative kærlighedserklæring til køreglæde, Mazda MX-5. Endnu engang gik Mazda mod strømmen og lancerede en topersoners letvægtsroadster på et tidspunkt, hvor den type biler var på vej til at forsvinde fra markedet. 31 år og fire modelgenerationer senere er Mazda MX-5 ikke bare verdens mest solgte topersoners åbne sportsvogn, med over 1 million solgte eksemplarer er den også Mazdas mest ikoniske model.

De kommende 100 år

I dag har Mazda et stort udvalg af modeller, der har fået mange priser og udmærkelser for deres ”Kodo – Soul of Motion”-design og banebrydende Skyactiv-teknologier. Senere i år lanceres en helt nyudviklet elbil, Mazda MX-30, der er Mazdas første fuldelektriske bil. Det er en vigtig model for fremtiden, men den har også tydelige tråde til Mazdas fortid i form af interiørdetaljer i kork. Mazdas øverste chef, Akira Marumoto, udtaler i forbindelse med jubilæet: “Vi ser frem mod de kommende 100 år og vil blive ved med at udfordre os selv for at skabe unikke produkter, teknologier og oplevelser, som vores kunder elsker”.

Video: 100 år med Mazda