Den nye Kuga Plug-In Hybrid er mere støjsvag end nogensinde

Ford har udviklet en ny støjreducerende teknologi, som Ford kalder “whisper strategy” – en række af både små og store justeringer, der bidrager til et lavere støjniveau i den nye Kuga Plug-In Hybrid. Faktisk er støjniveauet i kabinen 20 dB lavere end fx støjniveauet i en Ford Anglia fra 1966 eller 8 dB lavere end støjniveauet i en Mondeo fra 2000. Lyd måles i dB, som står for decibel. Denne skala er logaritmisk. 3dB op eller ned på skalaen betyder derfor, at lyden er fordoblet eller halveret. Med andre ord, når den nye Kuga er 8 dB lavere end Mondoen fra 2000, så er støjen faktisk næsten tre gange lavere.

Selv udtaler Glen Goold, chefingeniør bag den nye Ford Kuga: “Vores nye “whisper strategy” sigter efter at gøre køreturene så lydløse som overhovedet muligt. Det har vi gjort ved at anvende alt fra perforerede sæder, der absorberer støj, til gennemgående tests af forskellige dæk for at finde lige nøjagtig den dæktype, der skaber mindst støj. Så den nye Kuga er ikke blot blevet mere sportslig end sin forgænger – den leverer også en langt mere komfortabel køreoplevelse.”

Perforerede lædersæder, aerodynamiske plader og støjsvage dæk

Ford har testet over 70 dæktyper i over 2 år under forskellige køreforhold og på forskellige underlag for at finde frem til den rigtige dæktype, der producerer mindst mulig støj – uden at gå på kompromis med komfort og vejgreb.

Udover de ovennævnte dæktest, har undersiden på den nye Kuga fået aerodynamiske plader. Disse holder støj fra både vejen og vinden ude af kabinen. Kanalerne bag bilens udvendige paneler er også både mindre og smallere end sin forgænger. Dette gør det muligt at forbinde ledninger og andre komponenter fra ét område til et andet med mindst mulig luftgennemstrømning på indersiden af karosseriet.

Ford Kuga Vignale Plug-In Hybrid støjer mindst

I den nye Ford Kuga Vignale Plug-in Hybrid, Fords luksusmodel, er støjniveauet optimeret yderligere takket være luksusmodellens perforerede lædersæder, som reducerer antallet af flade overflader i kabinen. Det medvirker til, at støjen bliver absorberet frem for at blive reflekteret. Herudover har Kuga Plug-In Hybrid også Active Noise Cancellation (aktiv støjreduktion) som standard. Dette system består af tre mikrofoner i kabinen, der udsender modlyd, som eliminerer støj på samme måde som støjreducerende hovedtelefoner. Kører man på ren strøm i Kuga Vignale Plug-In Hybrid udgør støjniveauet i kabinen 52 dB, som svarer til let nedbør. Kuga Plug-In Hybrid har en elektrisk rækkevidde på op til 56 km ved blandet kørsel og 68 km ved bykørsel.

Udvikling af støjniveau gennem de seneste 50 år

Nedenfor kan du se den oversigt, som Ford har sammensat. Den viser den positive udvikling af støjniveauet i flere af Fords populære modeller gennem de seneste 50 år målt i dB.

1966 Ford Anglia 89 dB
1970 Ford Cortina 81 dB
1977 Ford Granada 83 dB
1982 Ford Cortina 79 dB
2000 Ford Mondeo 77 dB
2020 Ford Kuga Plug-In Hybrid 69 dB

 

Læs relateret materiale på vores nyhedsside.